Certyfikat kwalifikowany można wykorzystywać między innymi do:
. kontaktów drogą elektroniczną z Zakładem Ubezpieczeń Społecznych (ZUS), np.:podpisania wniosku o wydanie zaświadczenia o niezaleganiu ze składkami na ubezpieczenie społeczne, podpisania deklaracji,
. nadawania mocy prawnej dokumentom w kontaktach prawnych przez Internet (np. upoważnienia elektroniczne w ZUS),
. pozyskiwania wypisów elektronicznych dotyczących wszystkich podmiotów gospodarczych wpisanych do Krajowego Rejestru Sądowego (KRS) (pdi.cors.gov.pl),
. podpisywania urzędowej korespondencji z podmiotami administracji publicznej za pośrednictwem elektronicznej skrzynki podawczej,
. składania e-deklaracji podatkowych (www.e-deklaracje.gov.pl),
. zawierania umów cywilno-prawnych w formie elektronicznej,
. wystawiania faktur w formie elektronicznej,
. uczestniczenia w aukcjach i przetargach elektronicznych (np. www.e-przetarg.pl),
. podpisywania raportów do Generalnego Inspektora Informacji Finansowej (GIIF),
. zgłaszania drogą elektroniczną zbiorów danych osobowych do Generalnego Inspektora Ochrony Danych Osobowych (GIODO),
. składania e-deklaracji do Ubezpieczeniowego Funduszu Gwarancyjnego (UFG).
Zalety wykorzystywania certyfikatów kwalifikowanych:
. jeden certyfikat kwalifikowany służy do kontaktów z wieloma instytucjami/urzędami drogą elektroniczną,
. możliwość załatwiania spraw urzędowych, biznesowych, cywilno-prawnych za pośrednictwem internetu oraz skrócenie czasu ich realizacji,
. zastąpienie dotychczasowej "dyskietki" w kontaktach z ZUS przez urządzenia, które można podłączyć do standardowych portów dostępnych w każdym komputerze klasy PC (np. USB),
. zabezpieczenie podpisanych dokumentów elektronicznych przed zmianami przez osoby nieupoważnione,
. znacznie prostsze, szybsze i tańsze przeszukiwanie elektronicznych archiwów,
. dostępność urzędów elektronicznych online przez 24h/dobę, 7 dni w tygodniu.
|